Volanul este excelent. Îl am de un an și jumătate, cu un total de aproximativ 1000 de ore în diverse jocuri, cu Assetto Corsa și BeamNG fiind cele mai populare. Este, de asemenea, foarte plăcut în Assetto Corsa Competizione și iRacing. Sunt foarte mulțumit. Feedback-ul de forță vă permite să înțelegeți exact ce se întâmplă cu mașina, simțiți fiecare supraalunecare sau subvirare, blocarea în timpul frânării, transferul de greutate în viraje, etc.
De exemplu, într-o curbă la viteză mare, volanul devine greu pe măsură ce virați. Dacă virați mai mult, la un moment dat roțile încep să alunece și volanul se ușurează. Astfel, înțelegeți subvirajul. Dacă experimentați supraalunecare, volanul se ușurează inițial și are tendința de a se întoarce în cealaltă parte. Când virați, inițial volanul este relativ ușor, iar imediat ce greutatea vehiculului se așează pe o parte, simțiți imediat transferul de greutate și volanul devine mai greu. Dacă virați brusc în cealaltă parte, volanul se va ușura inițial foarte mult și treptat veți simți cum devine mai greu în cealaltă parte. În mașinile cu suspensii moi, acest sentiment este foarte caracteristic și foarte util pentru a reacționa la posibila pierdere a controlului.
Comparativ cu un Logitech, diferența este uriașă. Nu mă așteptam la asta când l-am cumpărat și nu știam dacă merită diferența de preț, dar vorbim cu adevărat despre un sentiment complet diferit. Datorită curelei pe care o are (spre deosebire de angrenajele Logitech), funcționează foarte lin, nu simțiți dinții angrenajelor în fiecare grad în care se rotește volanul.
Deși nu are o putere uriașă, este capabil să vă prindă nepregătit și să vă arunce complet dacă sunteți relaxat. De exemplu, într-un accident în BeamNG, dacă nu țineți volanul strâns, este foarte probabil să vă zguduie mâna. Nu suficient de puternic pentru a vă răni ca roțile Direct Drive, dar cu siguranță are o bună accelerație. Desigur, dacă îl țineți cu forță, puteți rezista oricărei forțe și o puteți genera. În niciun caz nu are puterea unui Direct Drive, dar în condiții normale, veți simți tot ce transmite motorul.
Datorită vitezei sistemului cu curea, puteți derapa și volanul răspunde și reușește să urmeze mișcarea mașinii. Acest lucru nu se întâmplă cu Logitech, și ajungeți să întoarceți volanul singur pentru contraviraj. De asemenea, foarte bun pentru jocurile de raliu.
Pentru mine, șocul mare a fost într-un moment când jucam Assetto Corsa pe Nordschleife cu Praga R1, și la viteze mari, puteți simți toate vibrațiile. Nu îndrăznisem să-mi relaxez mâinile nici măcar pentru o clipă, iar volanul era gata să alunece. Un adevărat val de adrenalină, și după jumătate de oră, nu puteți evita să transpirați! Aici este un videoclip cu o astfel de tură pe care am făcut-o. https://www.youtube.com/watch?v=BrjXsO8_NfQ Nu puteți vedea volanul, dar simțiți 100% fiecare vibrație și mișcare care este vizibilă pe volanul mașinii. În unele puncte, volanul pare destul de stabil, dar acest lucru se întâmplă doar pentru că îl țin foarte strâns!
Nu am niciun comentariu special despre pedale. Sunt T3PA, ceea ce înseamnă o versiune mult mai bună în comparație cu pedalele de bază Thrustmaster. Sunt foarte mulțumit de nivelul lor, sunt pedale metalice cu o bază de plastic de bună calitate. Nu am folosit modul de frână conică deoarece stau într-un scaun cu rotile și deja lupt să rămân într-o poziție. Ideal ar fi să ai o covoare sau ceva pentru a opri scaunul, altfel vei aluneca înapoi când frânezi. Pentru pasionați, există o modalitate relativ ușoară de a instala un mod de frână cu celulă de încărcare. Designul acestui model este de tip GT și aș spune că nu este 100% convenabil pentru heel-toe, dar cu practică, poți reuși. Este convenabil dacă joci jocuri de curse care necesită frânare cu piciorul stâng. Există și pedale T3PA cu un design mai clasic, dar nu știu în ce pachet sunt incluse. În cele din urmă, cred că poți instala orice pedale cu forma dorită.
Singurul dezavantaj al volanului este răcirea sa. După 30-40 de minute de utilizare intensă, se încălzește și începe să-și piardă puterea motorului. Are un ventilator intern, dar nu este suficient de puternic pentru a disipa 100% din căldură. Mulți oameni fac modificări prin adăugarea de ventilatoare mai puternice sau suplimentare, dar nu vreau să trec prin procesul de deschidere a acestuia. Cu toate acestea, cu siguranță ajută să activezi ventilatorul permanent. Setarea implicită este ca ventilatorul să înceapă să funcționeze doar atunci când motorul se încălzește, dar dacă apeși simultan butoanele mode + ST, lumina clipește de două ori și ventilatorul începe să funcționeze la viteză maximă. Dacă le apeși din nou, se revine la setarea implicită.
Editare: Ar trebui să menționez și clema de pe birou. Este ceva care m-a preocupat, dar se potrivește foarte bine în final. Singura cerință este să ai o suprafață plană pe partea de jos a biroului timp de aproximativ 10-12 centimetri. În biroul meu, era o ramă în jurul lui, așa că am înșurubat o bucată suplimentară de metal la înălțimea ramei pentru a crea suprafața plană pentru picioare. În general, dacă o strângeți suficient de tare, este mai probabil să zguduie întregul birou decât ca volanul să se miște din poziția sa.
Actualizare 11/2022:
Volanul a dezvoltat o defecțiune. Din ceea ce am citit pe forumuri, ceva în senzorul de magnet de tip hall din motor s-a desprins. Rezultatul este o mică vibrație (un clic brusc) și pierderea centrării în timpul jocului. Este o problemă cunoscută și există modalități de a o remedia fie prin reparare, fie chiar ca măsură preventivă. Dar pentru a face asta, trebuie să deschizi partea în care se află motorul, ceea ce anulează garanția dacă o faci singur. În prezent, sunt în procesul de a contacta suportul tehnic TM și aștept să accepte repararea/înlocuirea. Voi face o actualizare când voi avea vești de la suport.
Actualizare 23/11: După schimbul de e-mailuri timp de 20 de zile, în care au cerut diverse informații despre problemă (procedură tipică pentru a elimina problemele de drivere, etc.), au acceptat repararea gratuită cu transport gratuit. Acum aștept curierul să-l ridice și să-l trimită în Franța. Voi face o actualizare când îl voi primi după reparare (mă aștept să dureze cel puțin 1 lună).
Actualizare 12/2022:
După ce l-am expediat cu ELTA (a durat o săptămână să ajungă), tehnicienii s-au ocupat rapid de volan, iar în câteva zile a fost reparat și mi s-a informat că a început expedierea de retur. În general, sunt foarte mulțumit de întregul proces și de timpul de service. Având în vedere tot ce am citit în forumurile online despre suportul TM, mă temeam cum va decurge, dar totul pare în regulă. Aștept să-l primesc pentru a confirma că totul este în regulă, dar nu-mi pot imagina apariția unor probleme.
Actualizare finală: TOTUL ESTE ÎN REGULĂ DUPĂ PRIMIREA LUI