Achiziție proaspătă, primele impresii:
Ecran foarte bun pentru cineva care lucrează în birou sau se ocupă de grafică. 60Hz nu permite mult mai mult. Între noi, este destul de inacceptabil ca ecranele să aibă rate de reîmprospătare mai bune doar când se adresează jucătorilor. Deci, dacă lucrezi pe un ecran care costă în jur de o mie și vrei să te uiți ocazional la un film cu o experiență mai bună sau să joci un joc bun, ți se spune să te duci la televizor sau să iei un al doilea ecran!
Calitatea construcției pare bună. Baza ecranului arată metalic/argintiu, cu siguranță are metal și finisajul este ca de aluminiu. Brațul pare a fi plastic vopsit "aluminiu". Marginile sunt frumoase, mici și discrete, fără un logo (există DELL pe bază).
Rezoluția și claritatea ecranului sunt excelente. 4K pe 32 de inch-uri este acceptabil pentru ochiul uman, literele par foarte mici la rezoluția nativă și probabil vei avea nevoie de scalare cel puțin la 125%.
Pentru cei familiarizați cu problemele panourilor IPS, da, are sângerare de lumină și luminozitate și toate problemele cunoscute. Acestea sunt vizibile în anumite condiții, într-o cameră întunecată, când vezi ceva întunecat sau negru pe ecran. Dell le consideră normale deoarece le măsoară în lumină normală în cameră și nu în întuneric. Nu este o problemă teribilă, dar dacă cineva crede că aceste probleme au fost rezolvate deoarece panoul este IPS Black, nu au fost rezolvate. Nu este un impediment, dacă cineva nu le dorește, atunci ar trebui să caute QD-OLED.
HDR-ul este o glumă. În primul rând, chiar Dell spune că într-un mediu Windows ar trebui să fie DEZACTIVAT. Dacă îl activezi (într-unul dintre modurile de meniu), atunci când nu vizualizezi conținut HDR, totul este prea luminos, estompat, așa cum spun experții. Toate acestea se întâmplă deoarece nu există o funcție care să activeze automat HDR-ul atunci când vizualizezi conținut HDR (de exemplu, o serie pe Netflix) și apoi să îl dezactiveze când ești pe desktop. Acum, ca HDR nu se descurcă bine. Crește luminozitatea în mod satisfăcător, dar în același timp pare să anuleze contrastul, ceea ce înseamnă că vezi blocuri întregi de pixeli fără niciun detaliu în zonele foarte întunecate și foarte luminoase. Cu alte cuvinte, dacă compari diferite ecrane și cauți un punct de referință pentru achiziția finală, HDR-ul acestui ecran nu este acela. Probabil niciun panou IPS nu este. HDR-ul necesită zone de întunecare la nivel OLED. Cu toate acestea, Dell ar fi putut face o treabă mai bună aici. HDR-ul din titlul produsului este doar în scopuri de marketing.
Atât pentru moment.
***** ACTUALIZARE *****
Să scoatem acum o stea în minus deoarece DELL nu ne spune lucrurile în mod clar.
Ecranul are o problemă de blocare atunci când încerci să deschizi un serviciu de streaming (de exemplu, Netflix, Amazon Prime, Disney+) într-un browser. Aceasta se întâmplă doar prima dată, când în timpul pornirii calculatorului, ecranul este fie pornit, fie în standby (care este obișnuit, cine oprește complet ecranul?). După aceea, atâta timp cât ecranul și PC-ul sunt pornite, problema nu mai apare.
Imediat ce încerci să redai un film pe Disney+, pentru câteva zecimi de secundă vezi pictograma de încărcare, urmată de o imagine frumoasă cu zgomot static și apoi un ecran negru. Imediat după aceasta, ecranul afișează "Niciun semnal DP". Singura soluție la aceasta este să deconectezi și să reconectezi cablul sau să oprești și să pornești din nou ecranul. Cea mai "permanentă" soluție este să ții mereu ecranul închis când pornești și apoi să îl deschizi după câteva secunde (după etapa BIOS). Desigur, în acest caz, cel mai probabil placa de bază vă va afișa LED-ul de eroare VGA aprins deoarece nu a găsit un ecran în timpul pornirii.
După cercetarea pe forumul DELL, am ajuns la concluzia că ceva se întâmplă cu ecranul atunci când intră în standby și nu reușește să facă o strângere HDCP de succes cu PC-ul. Acest lucru face ca Netflix și alte servicii să considere ecranul ca fiind neconform HDCP și să se blocheze. Atunci când cablul este scos și reînserat sau atunci când ecranul este închis/deschis, are loc o nouă strângere HDCP, de data aceasta cu succes, deoarece ambele dispozitive sunt pornite simultan. De aceea, încercările ulterioare de a reda videoclipuri pe Netflix au succes.
Evaluarea cu stele este eliminată deoarece DELL este conștient de problema de aproximativ un an, există și alte rapoarte pe forumul lor, iar singurele instrucțiuni pe care le oferă sunt cele obișnuite (verificați cablurile, driverele, dezactivați HDR, etc.). Evident, aceste instrucțiuni nu duc nicăieri și aștept să văd dacă și când DELL va face ceva în legătură cu asta.
***** ACTUALIZARE 2 *****
Răspunsul oficial al DELL este că ar trebui să cer ajutor de la Netflix, Amazon, Disney, etc. Nu recunoaște problema ca fiind una legată de ecran. Cu toate acestea, dacă ar fi o problemă a Netflix-ului, ar exista mii de utilizatori care să se plângă!
În plus, problema nu apare doar pe platforme populare precum Netflix, ci și pe orice site care are un player video încorporat (în mod surprinzător, nu și pe YouTube). Este destul de aleatorie, dar se întâmplă frecvent.
Singura soluție este să nu utilizați o conexiune DisplayPort, ci HDMI. Cu toate acestea, acest lucru înseamnă renunțarea la culoarea de 10 biți, deoarece HDMI 2.0 poate oferi doar 8 biți/60Hz sau 10 biți/30Hz! Inacceptabil pentru un ecran de o mie de dolari.
Hai să adaug și ceva legat de experiența utilizatorului. A avea 4K pe aceste dimensiuni este o problemă. Există aplicații care nu se redimensionează sau se redimensionează prost cu o interfață utilizator "stricată". Așadar, sunteți obligat să treceți la o scalare de 100%, totul arată foarte mic și vă obosește ochii. Concluzie? Ori alegeți o rezoluție mai mică, ori o dimensiune fizică mai mare astfel încât PPI să fie în jur de 100-110 și să nu aveți nevoie de o scalare mai mare de 100%.