Ei bine, sunt un "fanatic" al jocurilor metroidvania și am jucat destule, în special pe Nintendo Switch, și cred că am o părere bună de oferit acum că am terminat Metroid Dread cu 86% completare a obiectelor în 12 ore.
(L-am terminat în 13 ore și 13 minute cu 100% completare a obiectelor, deblocând toate imaginile din galeria de artă. După aceea, însă, în afară de modul dificil/repede, jocul nu mai are nimic de oferit. Nu există alt mod și modul dificil doar face ca inamicii să te lovească mai tare).
Să începem cu aspectele pozitive -
Grafica foarte bună, poate cea mai bună grafică 2.5D pe care am văzut-o într-un joc metroidvania, chiar mai bună decât Bloodstained: Ritual of the Night și Ori and the Will of the Wisps.
Gameplay-ul este rapid și destul de intens, în special atunci când obții abilități/super-upgrade-uri suplimentare, dându-ți senzația că joci un joc de hack and slash cu viteza cu care explorezi zonele. Este prima dată când văd o mecanică de parare implementată într-un joc metroidvania, pe care adesea trebuie să o folosești de mai multe ori pentru a avansa în poveste. În ansamblu, dacă îl compar cu jocurile Metroid mai vechi, problema principală care exista era că dacă ceva se apropia de tine, nu aveai niciun mod de a-i ține la distanță pentru a-i ataca cu arma ta. Aici, această problemă a fost rezolvată într-un mod foarte bun. Există și mecanica de alunecare care îți permite să treci prin pasaje înguste fără a fi nevoie să te apleci, sau pentru cei care știu cum să folosească Bila Morph, rezultând în posibilitatea de a menține viteza pe care o ai când alergi și de a crea scenarii incredibile pentru a evita inamicii și urmăriri intense cu EMMI care te vânează.
Harta este imensă și durata totală a jocului de la început până la sfârșit, dacă ignori colectarea obiectelor și te concentrezi doar pe poveste, aș spune că îți va lua în jur de 6-9 ore prima dată când îl joci fără nicio ajutorare. În caz contrar, dacă mergi pentru 100% completare, aș spune că îți va lua în jur de 12-15 ore.
Există secvențe cinematice pe care rar le vezi în jocurile metroidvania.
Luptele cu elite/șefi, în cea mai mare parte, sunt bune. Luptele cu elite, nu atât de mult, deoarece au folosit mulți dintre aceiași inamici fără a face nicio schimbare în modul în care îi înfrunți. Pe de altă parte, luptele cu șefii, majoritatea dintre ele sunt bune, unele aș spune chiar unice, deoarece trebuie să folosești mecanicile de parare și alunecare.
EMMI, poate în opinia mea, cea mai bună parte a jocului și singura caracteristică într-un joc metroidvania pe care nu o vei vedea în altă parte. EMMI sunt inamici robotici care păzesc anumite zone pe hartă și trebuie să treci prin ele. Nu pot fi învinși până nu găsești o putere specială, deci trebuie să treci neobservat sau, dacă te observă, trebuie să fugi pentru viața ta într-un loc sigur. Sunt în total 7 EMMI și fiecare devine și mai dificil. Dacă te prind, ai o șansă să scapi cu ajutorul parării, dar este destul de dificil să o faci la momentul potrivit. Cu toate acestea, dacă reușești, personal, a fost foarte satisfăcător pentru mine. În ansamblu, întreaga experiență îmi aduce puțin aminte de Metal Gear Solid 2.
Interfața utilizatorului (meniu, hartă, statistici ale personajului) este foarte bună și curată, în special harta, care este incredibil de detaliată, poate cea mai bună hartă dintr-un joc metroidvania.
Timpul de încărcare între camere este mai rapid decât chiar Hollow Knight, ceea ce credeam că niciun joc nu ar putea depăși. Nu numai atât, dar este și mai realist. Dacă părăsiți o cameră și reveniți imediat, inamicii pe care i-ați ucis anterior nu vor mai fi acolo. În plus, jocul își amintește ce ați făcut în camera anterioară. De exemplu, dacă ați folosit o abilitate cu o durată sau o rază și apoi ați schimbat camerele, aceasta va continua să funcționeze. Este prima dată când întâlnesc această caracteristică. Chiar și atacurile inamicilor pot trece în camere diferite dacă poarta prin care ați trecut era deschisă.
Salvarea este destul de rapidă, iar FPS-ul este stabil fără întârzieri, atât în modul conectat la televizor, cât și în modul portabil.
Jocul se joacă uimitor, cu camera surprinzând momente și zone specifice prin care treceți. Power-up-urile sunt destul de bune și întotdeauna simțiți că merită atunci când le obțineți. Pentru cei care au jucat jocurile anterioare din serie, majoritatea dintre ele sunt aceleași, cu excepția a patru abilități noi.
Cu ediția Switch din 2019, jocul a durat aproximativ 4-5 ore cu luminozitate și sunet mediu, ceea ce este destul de bun având în vedere grafica pe care o are.
Să menționez și aspectele negative -
Un aspect negativ, și voi menționa acest lucru, este prețul. Da, să plătești 50-60 de euro pentru durata acestui joc este puțin tragic când companii mari, precum și dezvoltatori independenți, au inundat piața cu jocuri metroidvania la prețuri mult mai mici, fiind aproape egale ca calitate cu Metroid Dread. Poate îmi voi schimba opinia dacă adaugă ceva în plus sub formă de DLC gratuit, așa cum au făcut Hollow Knight și Bloodstained de ceva timp.
Legat de preț, atunci când un client plătește o sumă atât de mare, te-ai aștepta ca jocul să aibă totul inclus, inclusiv alte limbi. Dar este disponibil doar în limba engleză, și nici măcar nu menționez dublajele pentru că acestea nu pot fi făcute în altă limbă, deoarece vorbesc ceva care nu există, așa că citiți subtitrările. Dar subtitrările sunt doar în limba engleză. Personal, nu mă deranjează, și probabil nici pe mulți greci, deoarece rareori avem subtitrări în limba greacă în jocuri, și ne-am obișnuit cu asta. Dar menționez acest lucru ca pe o lene din partea Nintendo de a nu oferi cel mai simplu lucru la aceste prețuri exorbitante.
Vor exista momente în care pur și simplu nu veți ști unde să mergeți, deoarece multe pereți spargere nu au nicio indicație că pot fi sparti. Aceasta va fi în principal o problemă la început, când nu aveți abilitatea de a scana zona sau pentru că nu aveți rachete de cheltuit, și veți sta să vă gândiți unde și când să le folosiți. Mi s-a întâmplat și mi-a luat 20-25 de minute pentru ceva foarte prostuț. Am urmărit un videoclip de un minut să mă ajute, și avea 150.000 de vizualizări, așa că mă întreb dacă nu am fost singurul care a întâmpinat problema.
Din păcate, nu puteți juca cu D-Pad/tastele săgeată. Mereu joc jocuri metroidvania cu ele, și de data aceasta nu am putut. Partea cea mai proastă este că mergeți și vizați cu același joystick analogic, ceea ce face luptele mai dificile decât ar trebui să fie. Cu toate acestea, înțeleg decizia lor, deoarece 95% din butoane sunt deja folosite pentru alte lucruri.
Muzica, mă așteptam la ceva mai bun și mai multe melodii. În Metroid Fusion, care a apărut pe Gameboy Advance, am simțit că existau piese mai bune. Metroid Dread are și el câteva foarte bune, dar nu mi-au rămas în minte la fel de mult ca în alte jocuri.
În ceea ce privește revenirea în urmă, la început te va frustra, dar odată ce o termini și găsești toți teleportatorii și îi folosești măcar o dată, atunci și numai atunci se deblochează opțiunea de a alege unde să te teleportezi în loc să poți doar să te teleportezi la puncte specifice care corespund culorii lor. Dar totuși, aș fi preferat să am această opțiune de la început, așa cum este obișnuit în majoritatea jocurilor metroidvania care au fost lansate în această decadă. (defect minor)
Concluzie, dacă vrei să începi cu jocurile metroidvania și îți pasă de fiecare bănuț din buzunarul tău, aș spune să nu-l cumperi. Este prea scump. Cu aceeași sumă de bani, poți obține 2 sau poate chiar 3 jocuri metroidvania foarte bune când sunt la reducere, precum Hollow Knight, Bloodstained, Ori and the Will of the Wisps, SteamWorld Dig 2... și lista continuă.
Dar dacă ești fan, cred că este o alegere fantastică, mai ales dacă ești ca mine și ai jucat majoritatea jocurilor metroidvania bune.
Voi schimba ratingul meu la 5 stele dacă se adaugă DLC-uri gratuite suplimentare pentru a oferi mai mult gameplay, precum un mod de luptă cu șefi sau zone deblocate suplimentare.
Actualizare: L-am terminat de 3 ori, o dată în modul dificil și de două ori în modul normal. Am făcut și o "alergare rapidă" pentru galerie (4 ore). Lucrul pozitiv în această întreagă experiență este că chiar și după de 3 ori, aș juca din nou. "Întreruperile de secvență" pe care le are îți permit să explorezi zonele în diferite ordine în multe moduri, făcând întregul joc să se simtă mai deschis, similar cu Super Metroid. În plus, datorită faptului că personajul este rapid, nu simți că te tragi în jos la începutul jocului și depășești rapid părțile plictisitoare pentru a ajunge la power-up-uri.
Pe partea negativă, aș spune că luptele cu șefii sunt prea ușoare, cu excepția a două cazuri, și asta în timpul jocului în modul dificil. Celălalt problemă cu care m-am confruntat, după ce am creat al treilea fișier de salvare, este că ecranele de încărcare au devenit mai lungi, tranzițiile între anumite camere au devenit mai lente și am întâmpinat întreruperi ocazionale. Nu știu exact ce se întâmplă, dar jocul pare să aibă mai multe probleme cu 3 fișiere de salvare.